Technische informatie

Browsers

De goede werking van deze website is getest op de Microsoft Windows en Apple macOS platforms met, voor zover daarop beschikbaar, de browsers Google Chrome 86, Mozilla Firefox Browser 81, Microsoft Edge 44, Edge Chromium 86, Opera 71 en Apple Safari 13. Nieuwere versies van deze browsers zouden ook moeten werken. Met niet al te oude versies van deze browsers zou je ook een redelijk tot goed resultaat moeten krijgen.

Ook is getest op smartphones en tablets met de mobiele platforms Android en iOS (Apple) en hun standaard browsers. In het ontwerp van de website is zoveel mogelijk rekening gehouden met de beperkingen van kleine beeldschermen en met bediening zowel met toetsenbord en muis als met een aanraakscherm.

Het gebruik van oude browserversies is af te raden. Oude browsers zijn onveiliger en langzamer, en tonen de website niet aan de gebruiker zoals bedoeld. Het sterkst is dit het geval met Internet Explorer; zie “Problemen en oplossingen”, hieronder.

“Powered by WordPress”

De website is gebouwd met het ‘open source’ ‘content management system’ WordPress. De vormgeving is gebaseerd op het WordPress ‘starter theme’ Underscores. Een aantal extra functies is gerealiseerd met behulp van zelfgebouwde software en enkele tientallen toegevoegde WordPress plugins.

Tekstweergave

De tekst in kopjes, menu- en voetbalk is in het lettertype Jost* van Owen Earl (indestructible type); paragraaftekst is in het lettertype Inter van Rasmus Andersson. Voor het weergeven van nette kaartsymbolen is er een klein, zelfgebouwd lettertypebestand (voorbeeld: ♠AH VB10 9876 ♣5432) geïnstalleerd en voor andere speciale tekens worden enkele tientallen Material Design icons gebruikt.

Problemen en oplossingen

Hieronder vind je hulp voor de meest voorkomende problemen bij het gebruik van de website. Als je er niet uit komt, wordt het erg op prijs gesteld als je een bericht aan de websitebeheerder stuurt. Gebruik daarvoor het formulier Stuur een bericht aan de webmaster.

Getoonde informatie is verouderd

De informatie op een website-pagina is niet als verwacht. Er zou iets nieuws moeten staan of er zou iets gecorrigeerd moeten zijn, maar dat wordt niet getoond.

Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door “caching”: je website-browser (Firefox, Edge, Chrome, …) heeft de betreffende pagina niet van de webserver opgehaald, maar toont een al eerder geladen versie van de bewuste pagina.

In de meeste gevallen volstaat het om je browser opdracht te geven de pagina opnieuw op te halen, door te klikken op een knop in de vorm van een ronddraaiend pijltje dat je meestal ergens linksboven in het browserwindow aantreft:

Als dat niet helpt, kun je de browsergeschiedenis wissen. Hiervoor is meestal een menu-optie beschikbaar (exacte details helaas per browser verschillend). Daarna de pagina opnieuw laden, zoals hierboven aangegeven.

Problemen met Internet Explorer

Bij gebruik van Internet Explorer wordt de website niet weergegeven zoals bedoeld. Bovendien komt het bij gebruik van IE-8 of ouder voor dat het laden van websitepagina’s minuten tijd vraagt. Alleen de nieuwste versie, IE-11, wordt nog door Microsoft ondersteund, maar alleen voor gebruik voor bepaalde toepassingen. Microsoft ontraadt het gebruik van IE-11 als een gewone website-browser (zie bijvoorbeeld het Microsoft Tech Community artikel met de veelzeggende titel The perils of using Internet Explorer as your default browser).

De enige oplossing hiervoor is een andere browser te gebruiken, bijvoorbeeld Microsoft’s standaard browser Edge, sinds 2015 beschikbaar voor alle ondersteunde Windows-versies. De nieuwste versie (Edge Chromium) is ook beschikbaar voor macOS. Enkele andere mogelijkheden zijn Mozilla Firefox, Google Chrome en het Noorse Opera.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 5 januari 2021